Per a molts nens i nenes , iniciar l’escola implica la primera separació de l’àmbit familiar, és a dir, d’aquell entorn que li ofereix una seguretat psicoafectiva. Significa establir noves relacions amb altres adults i nens, habituar-se a un espai nou i, molt sovint, a un horari nou. El període de coneixement i acceptació d’una nova situació és el que coneixem com a adaptació.
L’escola bressol
facilita aquest procés atenent les necessitats del nen/a, donant-hi resposta i
permetent-li el descobriment d’un entorn que li aportarà vivències noves.
En aquest procés
és freqüent que el nen/a manifesti les seves pors i les seves inseguretats amb
plor, inactivitat, tristesa, dependència o rebuig envers els seus educadors,
envers els companys i companyes, actitud estranya o diferent de la de casa,
canvis en els ritmes del son i en els hàbits alimentaris... Tot això és normal
i forma part del procés mitjançant el qual el nen/a s’adaptarà a un nou espai,
a unes noves rutines i es relacionarà amb altres adults i nens.
Com a pares teniu
un paper molt important al llarg d’aquest procés. La vostra actitud flexible i
comprensiva permetrà al vostre fill superar les dificultats que puguin
aparèixer derivades d’aquest procés d’adaptació.
És important
fer-los saber que a l’escola estaran bé, que seran amb adults que els cuidaran,
amb nens i nenes amb els quals compartiran i aprendran ; i ser capaços
d’interpretar les seves pors i oferir-los estabilitat i seguretat.
Però, sobretot,
cal no oblidar mai que cada nen/a és únic i, per tant, cada procés d’adaptació
és diferent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada